Les competències transversals

Avui en dia, el món es troba immers en un canvi constant, i això afecta també l'àmbit de les universitats. S'ha demostrat que cada vegada més les empreses no en tenen prou amb el títol que porta sota el braç un graduat, volen saber molt més del jove que tenen davant abans de contractar-lo. Per això, dins el marc de reforma dels plans d'estudis per adaptar-los al marc europeu, s'ha introduït el concepte de "competències transversals".

Fins fa uns anys, quan un estudiant es graduava d’una carrera rebia un títol, i amb aquest en tenia prou per sortir a buscar feina en el seu àmbit. No obstant, estudis recents han demostrat que les empreses valoren tant les competències d’una persona com les seves qualificacions a l’hora de contractar. La paraula “competències” engloba molts conceptes, des de la puntualitat i motivació pel treball fins al treball en equip o la emprenedoria, i és que hi ha molts trets que poden ser importants des del punt de vista de l’empresari. És per això que s’ha introduït en el nou pla d’estudis del grau en Enginyeria Informàtica el desenvolupament i l’avaluació de nou competències transversals o genèriques. Aquestes asseguren que l’alumne que es gradua és capaç de ser emprenedor, tenir en compte la sostenibilitat en el desenvolupament de la seva feina, entendre i parlar l’anglès, comunicar-se eficientment, treballar en equip, fer un bon ús dels recursos d’informació, aprendre pel seu compte, tenir una bona actitud envers la feina i raonar críticament.

Per poder-ne dur a terme el desenvolupament, s’han repartit les diferents competències de la FIB per les diferents assignatures de la carrera. Així, cada assignatura s’encarrega de desenvolupar i avaluar una competència en un nivell determinat de dificultat que incrementa en avançar en els estudis, i si un alumne les assoleix positivament quan es graduï podrà demostrar la seva habilitat més enllà de les seves qualificacions acadèmiques.

Per exemple, l’assignatura d’Arquitectura de Computadors de segon curs té com a competència assignada la sostenibilitat. Per treballar aquesta competència, quan s’estudien diferents tipus d'arquitectures d'ordinadors s’aprèn a valorar el cost, el reciclatge de materials, el consum, el temps d’amortització, etc. Això s’ha inserit de manera natural en l’assignatura, afegint preguntes relacionades amb la sostenibilitat dins la col·lecció de problemes de l’assignatura. En altres assignatures, s’ha demanat als alumnes que realitzin un petit treball de recerca per desenvolupar l’ús eficient de recursos d’informació o que estudiïn amb l’ajut de materials escrits en anglès per millorar la seva comprensió d’anglès tècnic.

Quan l’alumne finalitzi els seus estudis rebrà un títol de graduat on constaran totes les competències adquirides amb excel·lència.

El grau en Enginyeria Informàtica de la FIB et prepara per millorar la teva integració al món laboral.