Cooperació per al Desenvolupament

Guillem Sant, Helena Garcia, Víctor Blasco i Aleix Roca formen part d'un grup d'estudiants de la Facultat d'Informàtica de Barcelona que van decidir invertir les seves vacances d'estiu en la posada en marxa del projecte "Cooperació per a la introducció de les TIC entre els infants, adolescents i líders de diverses comunitats desarrelades de Guatemala i El Salvador".

En col·laboració amb les ONG locals Adehgua – Asociación por los derechos humanos de Guatemala– i Fundavanza – Fundación Salvador Avanza– , el projecte consisteix a promoure l’ús de les noves tecnologies en comunitats mancades de recursos, a través de tres eixos fonamentals: la formació en informàtica; la reparació i dotació d’equips, molts de cedits per l’Associació TxT-Tecnologia per a Tothom,i el desenvolupament d’eines – blogs– que donin suport a la feina que duen a terme aquestes ONG als seus països.

Gran part de la seva activitat té lloc a Guatemala, a la ciutat de Mazatenango i a les comunitats indígenes d’El Carmen i Veracruz. Unes comunitats principalment agrícoles i que tenen un accés gairebé inexistent a les TIC, fet que dificulta que les generacions més joves puguin rebre una formació que els obri opcions de futur diferents de les que tenen. Una situació d’analfabetisme tecnològic que fa difícil el desenvolupament d’aquestes comunitats i que, a més, les situa en una situació de desavantatge davant les institucions, que cada cop més els exigeixen la presentació de sol·licituds i tràmits per via electrònica.

En aquest context, el grup d’estudiants va instal·lar, a la comunitat de Veracruz, una aula informàtica en xarxa a l’escola de Básico –educació dels 13 als 16 anys – i va impartir classes de coneixements mínims dels equips instal·lats a l’alumnat i al professoratl per evitar-ne un mal ús i allargar així la vida dels aparells. A la comunitat d’El Carmen, el grup va impartir durant tres setmanes classes d’ofimàtica a l’alumnat del Básico, i també als mestres de la comunitat.

A l’ONG Adeghua, els cooperants van posar en solfa l’aula d’informàtica de què disposa l’entitat per impartir els diferents cursos que realitzen durant l’any i van formar els seus integrants en aplicacions informàtiques i en Wordpress, l’eina que els ha de permetre mantenir el blog de donacions on line per als seus projectes. A El Salvador, amb Fundavaza, una petita ONG amb només un any de vida que treballa per millorar la qualitat de vida de la població més vulnerable del país, se’ls va dotar de tres equips informàtics i es van obrir noves vies de cooperació per all futur, com ara un projecte de formació en eines TIC per a joves o la posada en marxa d’un blog de donacions.

La feina realitzada no acaba aquí. El grup d’estudiants vol continuar donant suport al programa de desenvolupament social i educatiu que Adehgua fa 8 anys que porta a terme a Guatemala, ja sigui a través de l’enviament d’equipament informàtic, amb la formació que puguin impartir futurs grups de cooperants o amb el suport en la cerca de finançament d’altres projectes de l’entitat.

Blog de Donacions

Per continuar donant suport a la feina que realitza Adehgua, els estudiants han posat en marxa un blog solidari: http://adehgua.org per recollir donatius de particulars. El primer projecte que volen finançar a través d’aquest blog és la instal·lació d’ecoestufes a la comunitat de Veracruz, a Guatemala. La idea és substituir les cuines improvisades de què disposen les cases per un tipus d’estufa que redueix significativament la despesa de llenya, augmenta les condicions d’higiene i seguretat a les cases i en fa més fàcil l'ús.