Traduir el llenguatge mèdic

Fer que la medicina sigui entenedora per tothom... és feina d'un informàtic?

La universitat Northeastern de Boston, EUA, és una de les universitats partner de la nostra facultat. El seu departament de computació i ciències de la informació porta a terme molts projectes d’investigació, entre ells aquest de molt curiós.
Qui no ha sentit alguna vegada que la medicació que li ha pautat un metge, o fins i tot les instruccions pre-operatòries que ha rebut, estan escrites en un llenguatge inintel·ligible? Aquest fenomen es pot deure a moltes causes, ja sigui perquè les instruccions estan mal escrites, perquè s’abusa de tecnicismes, o, vist des del punt de vista del pacient, pot ser a causa de mala visió, barreres culturals o falta d’alfabetització. És veritat que la mala comunicació agent-client no és un cas aïllat de la documentació mèdica, ja que també en altres àmbits, com el jurídic, també es dóna, però sí que pot ser el cas més extrem, ja que si un pacient no entén bé unes pautes mèdiques pot tenir conseqüències fatals.
Diversos estudis han demostrat que un pacient entén molt millor la informació mèdica quan es combina la informació escrita amb una explicació per part del personal sanitari. No obstant, avui en dia el personal sanitari no disposa de gaire temps per poder dur a terme aquestes converses amb els pacients, i aquests últims es poden sentir abandonats.
En aquest context, la universitat Northeastern ha desenvolupat un programa que proporciona un agent virtual, és a dir, una persona interactiva, que explica els documents mèdics en deteniment i d’una manera entenedora als pacients que el fan servir. Per portar a terme aquest projecte, els investigadors han estudiat el comportament de metges reals amb experiència en explicar de manera plana conceptes mèdics, i han desenvolupat maneres de simular el seu comportament i “traduir” les instruccions per tal que no presentin problemes a cap pacient.
La FIB ofereix programes de mobilitat que et poden portar a estudiar a universitats com la Northeastern. A més a més, s'ofereixen convenis de doble titulació amb universitats d'arreu del món. Entra a la web de la FIB i descobreix on pots marxar a cursar part dels teus estudis!