Watson, un concursant peculiar

L'any 1997, un ordinador va ser capaš de guanyar al campiˇ mundial d'escacs en el seu terreny. L'evoluciˇ d'aquest concepte ara es diu Watson i Ús capaš de guanyar als humans en el concurs televisiu americÓ Jeopardy!, independentment del llenguatge natural i els dobles sentits.

L’evolució de la intel·ligència artificial és un tema d’actualitat, i de fet ho he sigut durant molt de temps. El professor de la FIB Miquel Barceló explica que "la informàtica sempre ha perseguit aquest repte, i la introducció d'icones per donar ordres a les màquines durant els anys setanta va ser una alternativa davant el fet impossible d'aconseguir un diàleg més natural". L’any 1997, un ordinador anomenat Deep Blue va passar a la història quan va guanyar una partida d’escacs contra el campió mundial Garry Kasparov. Deep Blue va utilitzar la informàtica per analitzar en segons els possibles resultats abans de cada moviment i així trobar el millor camí cap a la victòria. Avui en dia, però, el repte és molt més gran. Els escacs, amb moviments molt marcats i limitats, són fàcils de traduir per un ordinador, però el llenguatge humà és molt complex. Quan parlem, molt sovint fem servir referències textuals implícites i dobles sentits que són molt difícils d’entendre per una màquina. Això es veu clarament quan passem un text per un traductor automàtic, ja que ens tradueix les paraules pels seus equivalents en un diccionari sense tenir en compte el context en el que es fan servir.
Watson és el nou projecte d’intel·ligència artificial de la companyia americana IBM, i el seu objectiu és entendre preguntes en llenguatge natural i poder respondre correctament com un humà. Aquest any, per demostrar el seu correcte funcionament, l’equip darrera Watson va decidir fer-lo participar en el concurs televisiu nord-americà Jeopardy!, famós per l’ús de referències, endevinalles i dobles sentits. En una edició especial del concurs que va durar tres dies, Watson va competir contra els dos concursants més famosos de la història del programa, i en va sortir victoriós.
Més enllà de l’ús en concursos televisius, s’espera que la tecnologia darrera Watson es pugui aplicar a camps com la medicina per poder ajudar a les persones. Amb la seva capacitat d’analitzar grans volums de dades i detectar les parts importants, pot resultar molt útil per ajudar en diagnòstics de malalties.